دامپروی, شیر و دام, کشاورزی و دامپروری, محصولات لبنی

پروار بندی دام ها

 

دام هاتغذیه دام را به منظور به‌ دست ‌آوردن بیشترین مقدار گوشت همراه باکیفیت بالا را پرواربندی می ‌گویند و حیواناتی همچون گاو، گوسفند، بز و … را می ‌توانیم با استفاده از این شیوه پرورش دهیم، کیفیت گوشت و شاخص‌ های اقتصادی پرواربندی دام به مواردی همچون گونه، نژاد، جنس، چاق بودن دام، نوع  تغذیه و شرایط نگه داری بستگی دارد.

دام‌ های مناسب پرواربندی

پرواربندی شیوه ای می باشد که باعث کاهش حرکت حیوانات می شود و همچنین غذای بیشتری به دام می‌ دهند تا در نتیجه دام سریع ‌تر چاق شود.

درآمد دام پروار برای دامداری بسیار بیشتر می باشد، زیرا باعث تولید گوشت بیشتری می شود و در پرواربندی از دام های نر استفاده می کنند.

در ایران کار پرواربندی بیشتر برای گوشت گوساله انجام می ‌شود که این کار از زمان تولد گوساله ها آغاز می ‌شود و به مدت چندین ماه ادامه دارد.

استفاده از نژادهای گوشتی در روش پرواربندی برای گاو، که تغذیه آن ها علف سبز و تازه و مکمل ‌های غذایی می باشد.

همچنین نژادهای گوسفند مغان، قزل و … برای پرواربندی مناسب می باشند و کوتاه ‌بودن زمان پرواربندی گاو در مقایسه با گوسفند، بیشترین بازدهی را به همراه دارد.

تغذیه دام در پرواربندی

غذاهایی که برای دام ها استفاده می شوند باید حدود ۲ تا ۲.۵ درصد وزن بدن حیوانات باشند، همچنین دام ها می توانند از علوفه تازه، غلات خشک و مکمل پروتئین تغذیه کنند. علوفه سبز و تازه مهم ‌ترین نقش را در پرواربندی و تغذیه دام ها ایفا می کند.

از معیارهای اصلی انتخاب دام  برای پرواربندی می توانیم نوع نژاد، ظاهر فیزیکی و یا اندازه، سن، سلامت را نام ببریم.

مدت ‌زمان پرواربندی دام

برای مثال، اگر میانگین افزایش وزن روزانه یک گاو ۷۰۰ گرم باشد، رشد یک گاو ۲۰۰ کیلویی تا ۵۰۰ کیلو بیشتر از یک سال طول می کشد.

 همچنین اگر علوفه رشد کیفیت لازم نداشته باشد، ممکن است مدت طولانی‌ تری نیاز باشد تا گوساله‌ ها به وزن مورد نظر کشتار برسند.

روش ‌های کاهش هزینه پرواربندی دام

یکی از مهم ‌ترین عواملی که باعث افزایش سود دامداران می شود، کاهش درست هزینه‌ ها می باشد.

 بعضی اوقات انجام دادن بعضی از اقدامات یا عدم انجام بعضی از کارها، دامدار را  مجبور به پرداخت هزینه‌ های اضافی می کند.

 به همین علت توجه به این نکات بسیار مهم می باشد.

  • شناخت گوسفندان: برای انتخاب بهترین نژاد برای پرواربندی سعی کنید در مورد نژادهای متفاوت گوسفندان، ویژگی‌ های آن ‌ها و خصوصیات خوب و بد تولیدی این نژادها اطلاع داشته باشید.
    بعضی از نژادهای گوسفندان مقاومت کم تری در مقابل سرما، گرما و کم غذایی نسبت با نژادهای دیگر دارند.
  • شناخت گله: دامداران باید روزانه زمانی را برای بازدید و بررسی گله اختصاص دهند.
    با شناخت گوسفندان گله و بررسی مداوم گوسفندها می توانید در صورت بروز هر گونه مشکلی، سریعا آن را بفهمید و اقدامات لازم را در خصوص آن انجام دهید.
    با بررسی رفتارهای گوسفندان به طورمنظم با رفتارهایی همچون جدا افتادن از گله، لنگیدن، سرحال نبودن و نشانه‌ های دیگر می توانید از مواردی همچون بارداری میش ‌ها و ابتلا به بیماری‌ های مختلف آگاه شوید.
  • دانش لازم در خصوص دام: بر خلاف تصور بعضی از افراد، دامپروری و دامداری نیازمند داشتن دانش می باشند و نباید این انتظار را داشته باشید که به سادگی و تنها با خرید چند عدد گوسفند بتوانید کسب درآمد کنید.
    همچنین از روش‌ های دیگر کاهش هزینه‌ های پرورش و پرواربندی گوسفند، کسب دانش درمورد آن‌ها می باشد.
    اگر با خصوصیات و رفتارهای گوسفندان آشنا باشید می توانید رفتارهای گوناگون گوسفندان همچون نشانه‌ های بارداری، بیماری و موارد دیگر را شناسایی کنید.
  • کاهش هزینه تغذیه: یکی از بیشترین هزینه‌ ها در پرواربندی، تغذیه دام ها می باشد.
    اگر دامدار با مشکلاتی همچون بروز بیماری‌ در دام ها مواجه نشود، تغذیه گوسفندان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌ ها را دربر می گیرد.
  • آب سالم: یکی دیگر از راه‌ ها که به واسطه آن می‌ توانید سلامت دام را تا حد بسیار زیادی حفظ کنید وجود آب کافی، سالم و تمیز در آبشخور دام ها می باشد.
    آب مهم ‌ترین نیاز تمام جانداران می باشد و آشامیدن آب کثیف بیماری را به همراه دارد.
    عوض کردن آب و توجه به سلامت آب می ‌تواند باعث افزایش سود دامدار شود و مجتمع دامداری در معرض خطر قرار نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.