دامپروی, کشاورزی, کشاورزی و دامپروری

تاثیرات دامپروری صنعتی در رشد صنعت دامداران

در دنیای امروزی، دامپروری صنعتی به سمت مدرنیته شدن پیش می‌رود.

امروزه این صنعت با توجه به رشد چشمگیر فناوری و تکنولوژی و استفاده از تجهیزات پیشرفته و در نتیجه آن توسعه دامداری می باشد.

تجهیزاتی که سبب فراهم شدن تعدادی از امکانات مثل وراثت پذیری دام، اصلاح کردن گاو ها، انتخاب کردن اسپرم و برآورد آن‌ ها، کنترل کردن نوعدام و ارزیابی آن‌ها و آمیزش‌های برنامه ریزی شده دام و … شده است. در این مقاله با ما همراه باشید،تا با بررسی رشد صنعت دامداران در مسیر دامپروری صنعتی آشنا شوید.

آشنایی با ویژگی‌ های دامپروری صنعتی و مزایای استفاده از آن

ویژگی های دامپروری صنعتی را میتواندبه صورت خلاصه چنین بیان کرد:

  • تغذیه

از بهترین تاثیرات دامپروری صنعتی بر روی رشد صنعت دامداری، ایجاد تغذیه مناسب دام ها است.

این مبحث زمانی جذاب می شود که بدانید پیش از آنکه کارخانه جات خوراک دام به این نتیجه برسند که غذای دام را به شکل پلت شده وارد بازار کنند، صاحبان دام و طیور مجبور بودند تا هزینه‌ هایی شامل آسیاب، میکسر و نیروی انسانی را پرداخت کنند.

برای مثال اگر کارخانه جات خوراک دام را یک نانوایی و صاحب دام را مشتری مقایسه کنیم، در قدیم مشتری فقط گندم و آرد را از نانوایی خریداری می کرد و خودش نان را تهیه می کرد، اما امروزه به این شکل نیست.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کارخانجات محصولات خود را زیر نظر مراجع، با کیفیت و خصوصیات تعیین شده به شکل پلت در اختیار دامداران می گذارند.

  • بیوتکنولوژی

ژنتیک در طی سال های اخیر کلیه علوم پزشکی و دامپزشکی را تحت تاثیر خود قرار داده و امروزه با وجود تجهیزاتی که این تخصص را برای صاحبان دام و گوسفند زنده ایجاد کرده است، می شود از آن برای اصلاح نژاد، استفاده کردن از منابع گوناگون ژنتیک دامی، بهداشت دام، فیزیولوژی های شیردهی، رشد و تغذیه حیوان استفاده کرد.

  • تلقیح مصنوعی

امروزه سعی بر این است که تا گاوهای شیرده را از بهترین ژن خودشان تکثیر نمایند، این پروسه که امروزه با نام «تلقیح مصنوعی» شناخته می شود، می تواند با نگه داری کردن و فریز نمودن اسپرم گاو های نری که بهترین ژن نوع خودشان را دارند، به گاوهای ماده انتقال پیدا کند، تا بهترین سود آوری در آینده از دام انجام گیرد.

  • تعیین جنسیت

تعیین جنسیت هم از امکانات جدید و بسیار جذاب دامپروری صنعتی می باشد و به صاحبین دام این امکان را می دهد تا استراتژی‌ های خود را در جهت تکثیر کردن دام خود دقیق‌تر ادامه دهند.

  • شبیه سازی

مسئله شبیه سازی کردن از امکاناتی می باشد که همچنان به اثبات نرسیده است و هنوز هم جای پیشرفت را دارد؛ اما چنین برداشت می شود که در آینده ی نزدیک می شود شبیه سازی دام را در ابعاد بزرگ تر انجام داد و تولید انبوه دام را داشته باشیم.

  • صنایع لبنی:

با افزایش تعداد دامداری های مدرن و صنعتی عملیات تولید کردن شیر از شکل طبیعی گذشته خارج شده است.

مزرعه لبنی مدرن توانایی نگهداری صدها یا حتی هزاران گاو را دارد.

امروزه یک گاو شیری در حد متوسط، می تواند در حدود شش تا هفت برابر بیشتر از صد سال گذشته شیر را تولید کند.

در دامداری صنعتی گاو های ماده به شکل دائم باردار می باشند و از آنجا که روش جفت گیری سنتی کاملا منسوخ شده است، بیش تر گاو های ماده توسط لقاح مصنوعی باردار شده اند و به روش های پرورش انتخابی تولید می گردند.

برای همین امر هم آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت و هم چنین هورمون هایی برای افزایش تولیدات شیر تولید شده است.

  • شیر

    سال هاست که به علت استفاده بسیار زیاد از شیر در بین عموم، میزان کیفیت آن مورد بررسی قرار گرفته است. در قدیم بهداشت نامناسب و غیر اصولی باعث ایجاد بیماری های فراوانی می شد. دانشمندان با جوشاندن شیر موافق بودند که باعث از بین رفتن بیماری ها و میکروب های آن میشد. امروزه با صنعتی شدن دامداری ها بسیاری از بیماری های شیر کنترل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.